• 4/2021: Jesenská – Podprocký – Zimmer

    4/2021: Jesenská – Podprocký – Zimmer

    Úvod

    ČIERNA, Alena: Úvodom
    In: Slovenská hudba, roč. 47, 2021, č. 4, s. 297 – 298

    Štúdie

    RUTTKAY, Juraj: Vklad Zory Jesenskej do slovenskej hudobnej kultúry
    In: Slovenská hudba, roč. 47, 2021, č. 4, s. 299 – 320

    DOI: 10.4149/SH_2021_4_1

    Zora Jesenská je potomok starého turčianskeho zemianskeho rodu Jesenských-Gašparé. Bola profesionálnou kvalifikovanou prekladateľkou ruskej, sovietskej a francúzskej literatúry do slovenského jazyka. Vyštudovala hru na klavíri na Hudobnej a dramatickej akadémii v Bratislave. Stala sa prvou profesionálnou hudobnou kritičkou v regióne Turca a jednou z prvých profesionálnych učiteliek klavírnej hry v Martine. Dôležitou súčasťou jej aktivít je korešpondencia s Fricom Kafendom, riaditeľom Hudobnej a dramatickej akadémie v Bratislave. Štúdia je zacielená na Jesenskej hudobné aktivity a prínos do slovenskej hudobnej kultúry 20. storočia.

    Kľúčové slová
    Zora Jesenská; kritika; hodnotenie; klavírna hra; korešpondencia

    VESELÝ, Ondrej: Ján Zimmer – kontexty a vývoj skladateľovho diela
    In: Slovenská hudba, roč. 47, 2021, č. 4, s. 321 – 331

    DOI: 10.4149/SH_2021_4_2

    Predkladaný text je prvým dielom monografickej štúdie s názvom Ján Zimmer – kontexty a vývoj skladateľovho diela, ktorej zámerom je poskytnúť celostný pohľad na kompozičnú tvorbu a život tohto slovenského skladateľa. Text po prvýkrát v histórii slovenskej muzikológie zverejňuje pamäti Jána Zimmera na jeho detstvo a študijné roky. 

    Kľúčové slová
    Ján Zimmer; slovenský skladateľ; pamäti

    Materiál

    ZELENKOVÁ, Jana: Curriculum vitae a súpis tvorby košického skladateľa Jozefa Podprockého
    In: Slovenská hudba, roč. 47, 2021, č. 4, s. 332 – 362

    DOI: 10.4149/SH_2021_4_3

    Skladateľ Jozef Podprocký (1944 – 2021) sa svojím celoživotným pôsobením v Košiciach zaradil medzi významné osobnosti slovenského kultúrneho života. Na Konzervatóriu v Košiciach študoval klavír (I. Koreňová) a skladbu (J. Hatrík), Na Vysokej škole múzických umení v Bratislave absolvoval v roku 1970 v odbore skladba (J. Cikker, M. Moyzes). Jeho tvorba zahŕňa viac než 70 číslovaných opusov rozličnej náročnosti i obsadenia (sláčikové kvartetá, symfónie, skladby pre klávesové nástroje, vokálne diela a i.). Venoval sa aj revitalizovaniu skladieb autorov pôsobiacich na východnom Slovensku v 17. – 19. storočí. Za 44 rokov vyučovania na košickom Konzervatóriu (1969 – 2013) položil kvalitné základy košickej kompozičnej školy. Dve sezóny (1986 – 1988) pôsobil ako riaditeľ Štátnej filharmónie Košice, počas ktorých sa zasadzoval o propagáciu súčasnej slovenskej hudby.

    Kľúčové slová
    Jozef Podprocký; slovenský skladateľ; životopis; súpis tvorby

    Rozhovory

    VESELÝ, Ondrej: Štyri rozhovory so štyrmi skladateľmi zo štyroch krajín Európy (môj i-Portunus)
    In: Slovenská hudba, roč. 47, 2021, č. 4, s. 363 – 382

    DOI: 10.4149/SH_2021_4_4

    Reportáž

    HUBINSKÁ, Zuzana – LACKOVÁ, Ivana – SONDOROVÁ, Dominika: 18. ročník festivalu umení Konfrontácie
    In: Slovenská hudba, roč. 47, 2021, č. 4, s. 383 – 393

    Recenzia

    RUTTKAY, Juraj: Slávka Kopčáková: Irena Medňanská a slovenská hudobná pedagogika
    In: Slovenská hudba, roč. 47, 2021, č. 4, s. 394 – 395

    Vedecká monografia Irena Medňanská a slovenská hudobná pedagogika autorky Slávky Kopčákovej, riaditeľky Inštitútu estetiky a umeleckej kultúry Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove, je publikačným výstupom projektu Hudba a dramatické umenie v koncepciách estetickej teórie a estetickej výchovy na území Slovenska v 19. a 20. storočí a ôsmym titulom v edícii Opera Theoriae Artis. Monografia pozostáva z troch kapitol. V prvej kapitole Životná cesta Ireny Medňanskej podáva autorka biografické údaje Ireny Medňanskej, ktoré boli od útleho detstva, cez stredoškolské, vysokoškolské a postgraduálne štúdium spojené s hudbou, najmä s hrou na akordeóne a neskoršie aj s prvými vedecko-výskumnými záujmami o tvorbu slovenských skladateľov pre deti a mládež v oblasti zborového spevu.
    [Pokračovanie príspevku je k dispozícii v tlačenej verzii časopisu.]